Detta ska jag och Linnea göra idag eller imorgon! NAMNAM!



Saffrans semlor

100 g smör eller margarin
5dl mjölk
1 påse saffran
50g jäst
1 1/2dl strösocker
1 ägg
12-14dl vetemjöl

ägg
mandelmassa
vispad grädde
florsocker

Gör så här:
Smält smöret och blanda i mjölken och låt bli fingervarmt.
Blanda i saffranet i mjölken.
Smula jästen och häll över vätskan, sockret, ägget och hälften av mjölet.
När smeten blivit blank knådas resten av mjölet i.
Låt jäsa till minst dubbel storlek.
Dela sedan degen i 40 bitar och forma till runda bullar.
Låt jäsa igen på en plåt under en bakduk.
Pänsla med ägg och grädda i 225° i ca10min.
Låt sedan svalna på ett galler under en duk.

Skär av ett litet lock på bullen och gröp ur innehållet.
Mosa mandelmassa med lite vispad grädde och fyll det i bullen.
Klicka på en hög med grädda och lägg på locket igen.
Pudra med florsocker.

Detta inlägget har jag "snott" av:
http://kaksmulor.blogg.se/2011/december/saffrans-semlor.html


Kommentarer
Postat av: Alexsandra

Mmm de låter väldigt gott. Ja, visst var det smart?! Perfekt då slipper man chokladen eller godis kalendern. Sån ska jag inskaffa nästa år till mig själv och bebisen. Vi kan dela vi två :P Dennis får fixa till en :)

2011-12-05 @ 09:35:05
URL: http://alexsandralotman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0